In de tweede helft van de week hadden de leerlingen
paasexamens. In afwachting daarvan was het tijd voor wat herhaling. We deden
dit aan de hand van hoekenwerk in verschillende klassen. Ziehier de kinderen
aan het werk.
Frans: knikkeren
Frans: bordspel
Engels: contractions (klas 5)
Engels: opposites (klas 3)
Engels: colours (klas 1)
Vrijdag was het even schrikken toen we de examens ook
effectief te zien kregen. Wat ons meteen opviel in de examens Engels waren de
talloze fouten. Van ontbrekende antwoordmogelijkheden tot nieuwe werkwoorden
('to risit' i.p.v. 'to visit'), niets ontging onze keurende blik. Ook de
vreselijke vraagstelling die duidelijk niet aan de KHBO-normen voldeed, bleef
niet onopgemerkt. In het examen van klas
5 en klas 6-7 gingen tien van de vijftig punten naar het ordenen van tien
zinnen. Zelfs Yasmine had het moeilijk om een logische volgorde te vinden. Zij
werd namelijk ingeschakeld om een correctiesleutel voor die examens te maken,
want die was er nog niet. Dat verwonderde ons nog het meest! Hoe kan je een
examen opstellen zonder de antwoorden ervan te kennen?
Maar zelfs met een goed examen loopt niet alles van een
leien dakje. Stefanie stelde het examens Engels op voor klas 3. Dit examen werd
afgenomen (door een andere leerkracht) zonder uitleg en met typfouten. Hier is
het namelijk de gewoonte dat de voorbereide examens door een typiste in het
kopiecenter getypt en afgedrukt worden. Na een grondige correctie nam Stefanie
het examen opnieuw af, deze keer met de nodige uitleg. De resultaten waren
zichtbaar beter, wat niet kan gezegd worden van andere vakken. Zo zijn de
leerlingen van klas 5 beter in Engels dan hun punten laten uitschijnen.
Ook wij kwamen te weten dat onze examens zo goed als meteen
na onze terugkomst van start gaan. Helaas ligt onze terugvlucht al vast ;-).
Tot de volgende!
Stefanie en Yasmine
Geen opmerkingen:
Een reactie posten