vrijdag 26 april 2013

Tukuyu - Matema Beach

(25/04/2013)

Na ons fijne verblijf in Mbozi was het tijd om afscheid te nemen van de school. Na een tussenstop in Mbeya, waar Stefanie haar draadjes liet uithalen, reisden we verder naar Tukuyu. Dankzij de connecties van Mr. Kameka zouden we daar afgehaald worden aan het busstation. Jammer genoeg was niets minder waar. De verwachte Mr. Pangala was nergens te bespeuren en al helemaal niet te bereiken. De angst dat ook de rondtocht die hij de volgende dag met ons zou doen in het water zou vallen, was groot. Gelukkig kregen we de volgende morgen het verlossende sms'je dat zijn collega, Mr. Brown, ons rond negen uur kwam ophalen. Anderhalf uur later zaten we in de 'gouvernment jeep' op weg naar The Bridge of God, een natuurlijke brug uit steen.

Onderweg naar Matema Beach, onze eindbestemming, bezochten we een theeplantage en rijstveld. We wilden graag te weten komen hoe ze deze lokale producten telen. Daarnaast gingen we naar enkele 'crater lakes'. Kisiba Crater Lake was volledig omringd door dichte begroeiing. Er was nog net plaats voor een smal paadje, waar we dan ook handig gebruik van maakten om eens rond het meer te wandelen. Even verder op onze weg naar Matema zochten we onze weg door de jungle om een alligatormeer te bezichtigen. Mr. Brown vertelde ons dat er al mensen gestorven waren en dat we dus uiterst voorzichtig moesten zijn. Helaas - of misschien maar goed ook - zagen we geen krokodillen.

We zetten onze koers verder richting het Malawimeer. Na een prachtige rit op een landelijk weggetje tussen de bananenbomen kwamen we aan op Matema Beach, een bekende toeristische trekpleister. Helemaal in de vakantiestemming namen we onze intrek in een bungalow op het strand, die uitkeek op Lake Nyasa (= het Malawimeer).

Aan de palmbomen, het parelwitte strand, het helblauwe water en de diepgroene Livingstonebergen konden we wel wennen. Vooraleer we van dit alles konden genieten, moesten we eerst ons maagje vullen. We hadden al niet meer gegeten sinds 8 uur die morgen. Het werd een diner bij kaarslicht, want het was Stefanie haar verjaardag! Als afsluiter gingen we neerliggen aan de vloedlijn van het meer onder de blote sterrenhemel. De volgende twee dagen maakten we werk van ons kleurtje. Wanneer het zand onder onze voeten te heet werd, zochten we verkoeling in Lake Nyasa.

In het meer wordt er heel wat gevist door de plaatselijke vissers in hun zelfgemaakte kano's. Ook wij maakten een tochtje met een kano. We bezochten een 'pottery market' die niet veel voorstelde. Gelukkig maakte het uitzicht onderweg veel goed.

Met spijt in ons hart moesten we dit paradijs op aarde ooit eens verlaten. In een zeer stoffige auto gingen we naar Kyela, waar we de volgende morgen om 5u30 vertrokken richting Iringa.

Maandag is het weer 'back to reality' en starten we terug met het lesgeven!