zondag 3 maart 2013

Hi teacher, bye teacher!


 (01/03/2013)
Onze eerste observaties in de school zitten er op. Heel wat dingen zijn herkenbaar voor ons. In de school is er een lerarenkamer, een grote speelplaats, een schooluniform, een lessenrooster, een krijtbord, een klasschikking die heel gelijkaardig is als de onze, werkschriften en handboeken. Tot zover de gelijkenissen.

Op de speelplaats vinden we naast kinderen ook koeien, kippen, honden... een halve boerderij dus. Verder dragen de leerlingen elke dag een schooluniform. Toch zien de kinderen er wat slordig uit. Een gaatje, hapering, scheur of vlek is helemaal niet uitzonderlijk. Ook de sokken zijn niet 'witter dan wit'. In de lerarenkamer vind je een lessenrooster in het groot uitgeschreven. Heel overzichtelijk en perfect volgbaar, ook al blijkt dat in de realiteit soms moeilijk te verwezenlijken. Leerkrachten geven les zoals het hen uitkomt. Het is niet buitengewoon dat de leerkracht even de klas verlaat en hij de kinderen alleen aan hun oefeningen laat verder werken. Ook met de timing wordt er nogal nonchalant omgesprongen. Volgens het lessenrooster is er een vast aantal lesuren per vak per week, maar in werkelijkheid houden de leerkrachten zich daar niet altijd aan.

Het krijtbord in klas wordt altijd optimaal benut. Na een les geschiedenis was er geen onbeschreven plekje meer te bespeuren. De tekst uit het handboek van de les in kwestie, wordt helemaal overgeschreven op het bord (soms bespeuren wij wel eens een foutje). Terwijl  is het aan de kinderen om het bordplan in hun werkschrift te kopiëren. Laat het duidelijk zijn dat dit geen invulschriften zijn zoals bij ons, maar lege kladschriften. Tot zover de verschillen.

In onze vrije momenten doen we ons best om de kinderen te animeren. We begonnen (dachten we) met het spelen van een wereldwijd gekend spelletje: tikkertje. Tot onze grote verbazing moesten we dit met handen en voeten uitleggen. De kinderen wilden de hele tijd ons tikken, dus schakelden we uitgeput over naar een minder intensief spel: hinkelen. Toen leerden de kinderen ons enkele leuke Engelse liedjes, daarna kwam al snel de vraag: 'Can you learn us a song?'. 'Hey ba be re bop' hoorden we al snel over de hele speelplaats klinken.

Er is les van maandag tot donderdag van 08.00 uur tot 14.30 uur. Op vrijdagochtend van 08.00 tot 12.20 en dit ook op zaterdagmorgen voor klas 3-7. Na de lesuren hebben de internaatskinderen vrij, dan kunnen ze hun kleren wassen en helpen ze met allerhande klusjes.

Brieven en (verjaardags)kaartjes ;-) zijn steeds welkom op het volgende adres:

To: Yasmine Dobbelaere of Stefanie Vanbecelaere
Sipto Primary School
P.O. BOX 2014
Iringa, Tanzania


Kwa herini (= tot ziens),

Yasmine en Stefanie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten