(01/03/2013)
Onze eerste observaties in de school zitten er op. Heel wat dingen zijn
herkenbaar voor ons. In de school is er een lerarenkamer, een grote
speelplaats, een schooluniform, een lessenrooster, een krijtbord, een
klasschikking die heel gelijkaardig is als de onze, werkschriften en
handboeken. Tot zover de gelijkenissen.
Op de speelplaats vinden we naast kinderen ook koeien,
kippen, honden... een halve boerderij dus. Verder dragen de leerlingen elke dag
een schooluniform. Toch zien de kinderen er wat slordig uit. Een gaatje,
hapering, scheur of vlek is helemaal niet uitzonderlijk. Ook de sokken zijn
niet 'witter dan wit'. In de lerarenkamer vind je een lessenrooster in het
groot uitgeschreven. Heel overzichtelijk en perfect volgbaar, ook al blijkt dat
in de realiteit soms moeilijk te verwezenlijken. Leerkrachten geven les zoals
het hen uitkomt. Het is niet buitengewoon dat de leerkracht even de klas
verlaat en hij de kinderen alleen aan hun oefeningen laat verder werken. Ook
met de timing wordt er nogal nonchalant omgesprongen. Volgens het lessenrooster
is er een vast aantal lesuren per vak per week, maar in werkelijkheid houden de
leerkrachten zich daar niet altijd aan.
Het krijtbord in klas wordt altijd optimaal benut. Na een
les geschiedenis was er geen onbeschreven plekje meer te bespeuren. De tekst
uit het handboek van de les in kwestie, wordt helemaal overgeschreven op het
bord (soms bespeuren wij wel eens een foutje). Terwijl is het aan de kinderen om het bordplan in hun
werkschrift te kopiëren. Laat het duidelijk zijn dat dit geen invulschriften
zijn zoals bij ons, maar lege kladschriften. Tot zover de verschillen.
In onze vrije momenten doen we ons best om de kinderen te
animeren. We begonnen (dachten we) met het spelen van een wereldwijd gekend
spelletje: tikkertje. Tot onze grote verbazing moesten we dit met handen en
voeten uitleggen. De kinderen wilden de hele tijd ons tikken, dus schakelden we
uitgeput over naar een minder intensief spel: hinkelen. Toen leerden de
kinderen ons enkele leuke Engelse liedjes, daarna kwam al snel de vraag: 'Can
you learn us a song?'. 'Hey ba be re bop' hoorden we al snel over de hele
speelplaats klinken.
Er is les van maandag tot donderdag van 08.00 uur tot 14.30
uur. Op vrijdagochtend van 08.00 tot 12.20 en dit ook op zaterdagmorgen voor
klas 3-7. Na de lesuren hebben de internaatskinderen vrij, dan kunnen ze hun
kleren wassen en helpen ze met allerhande klusjes.
Brieven en (verjaardags)kaartjes ;-) zijn steeds welkom op
het volgende adres:
To: Yasmine Dobbelaere
of Stefanie Vanbecelaere
Sipto Primary School
P.O. BOX 2014
Iringa, Tanzania
Sipto Primary School
P.O. BOX 2014
Iringa, Tanzania
Kwa herini (= tot ziens),
Yasmine en Stefanie
Geen opmerkingen:
Een reactie posten