Deze week hebben we niet echt iets te vertellen over de stagelessen zelf. Ons muzisch project is nog steeds volop bezig en ook de andere lessen verlopen meestal prima.
(Beeld, klas 3: silhouetten)
In de les Frans leerden de leerlingen over kledij aan de hand van tik tak boem en een nummerloop.
Lopen moesten de leerlingen ook doen tijdens onze sportles. Deze keer werd het een circuitloop met afwisselend spierversterkende en uithoudingsoefeningen.
(piramides maken)
(petanque)
(hanengevecht)
We zijn ook heel wat te weten gekomen over het schoolsysteem
van Tanzania. Mama Haule is een echte expert op dat vlak. Dankzij haar passie
voor het onderwijs bouwde ze door haar vele reizen haar kennis op. Haar brede kijk op het onderwijs heeft ze dan
ook te danken aan haar verblijven in Edinburgh, Oostenrijk, Dallas en India. Ook
in Tanzania had ze een belangrijke positie: als supervisor moest ze scholen
motiveren om degelijk onderwijs aan te bieden. Daarnaast was ze ook als lerares
actief in verschillende lagere scholen in de omgeving. Met al haar ervaring besloot
ze in 2000 om zelf een school op te richten. Het begon met één klas, maar nu
bestaat de school uit een kleuter- en lagere afdeling waar er momenteel zo'n
150 kinderen school lopen.
De school kreeg de naam Sipto Pre and Primary school. Sipto
verwijst naar een nickname die Mama Haule in haar kinderjaren kreeg. Hoewel ze
haar pensioenleeftijd al lang heeft bereikt, is ze nog steeds een bezige bij. Naast de Engelse lessen die ze nog geeft in
klas 4, 6 en 7, gaat ze 's morgens dikwijls naar een 'meeting' in de town.
Zoals het een goede leerkracht betaamt, wil ze nog steeds bijleren. Ze stelt
ons heel wat vragen over het onderwijs in België. Zo maakten we deze week een
voorbeeldrapport op. In Tanzania krijgen de leerlingen enkel de resultaten van
hun examens. Wij voegden er het dagelijks werk, het klasgemiddelde en ook de
feedback van de leerkrachten aan toe. Vooral over de feedback was Mama Haule
zeer enthousiast.
Een ander onderwerp dat deze week ter sprake kwam, was het minder
goede welbevinden en de minimale betrokkenheid van Given, een leerling uit het
vijfde leerjaar. We bespraken dit met Mama Haule. Haar was hetzelfde opgevallen
bij zijn broer Gift in het zesde leerjaar. Given en Gift kwamen op deze school
terecht op hetzelfde moment als wij. De volgende dag was het al in kannen en
kruiken. De twee broers volgen nu les in een lagere klas. Tijdens de lessen in
het vierde leerjaar merkten we meteen verbetering op bij Given. Hij is veel enthousiaster
en werkt actiever mee.
Maar er werd nog meer gewerkt. Zaterdag hadden klas 6 en 7 hun
nationale examens. De hele dag moesten ze samen met leerlingen uit andere
scholen van deze regio multiple choice
vragen oplossen. Er kwamen vijf vakken aan bod: Swahili, English, mathematics,
social studies en science. Tot groot genoegen van Mama Haule scoorden de
leerlingen van klas 7 voor de meeste vakken goed. Deze testen worden dan ook
afgenomen om de leerlingen een idee te geven hoe goed ze scoren in vergelijking
met leerlingen van andere scholen. Zo krijgen ze een bredere kijk op zichzelf:
waar ze goed in zijn, waar ze beter hun best voor moeten doen en welke richting
ze kunnen uitgaan met de middelbare school in het vooruitzicht.
Tutaonana kesho (= tot morgen)!
Stefanie en Yasmine
Geen opmerkingen:
Een reactie posten