(4/03/2013)
In het weekend besloten we om onze kleren te wassen. We
kunnen jullie nu al zeggen dat het gemak van een wasmachine zwaar onderschat
wordt! Hier werd het dan maar handwas. Vragen zoals: 'Hoe warm moet dat water
zijn?', 'Hoe lang moeten we die kleren daarin laten weken?', 'Hoeveel waspoeder
gebruiken we?', 'Welke kleuren was stoppen we bij elkaar?' deden al snel
vermoeden dat we nog groentjes waren op dit gebied.
De rest van het weekend besteedden we aan het maken van
lesvoorbereidingen. Gewapend met een woordenboek Nederlands-Engels deden we ons
best om een les breuken neergepend te krijgen. Onze woordenschat Engels gaat er
op dat vlak wel op vooruit. Woorden als 'fractions', 'numerator' en
'denominator' behoren vanaf nu tot onze basiskennis.
Ook lessen Engels en Frans
maken deel uit van ons takenpakket. We geven in elke klas één uur per week het
vak Frans. De kinderen zijn super enthousiast om het te leren. Ook de
leerkrachten blijven ons maar vragen of we hen enkele woorden willen leren.
Zondag gingen we voor het eerst alleen met de bus naar de
stad. Na twee keer een 'babysit' mee te hebben gehad, vonden we het tijd om
zelf de stad in te trekken. Van Mama Haule kregen we een lange en nogal
onverstaanbare uitleg over de namen van de talloze busstops. Alsof Iringa onze
'hometown' is, geraakten we goed en wel in de stad. We neusden er even rond in de
tientallen kleine winkeltjes. Het tellen met het Tanzaniaans geld is wel nog
even wennen. Tweeduizend shilling is evenveel als één euro. We kochten enkele
ballen, een kastje en een internetstick, toch hadden we altijd het gevoel dat
we te veel betaalden. Ook het afdingen moeten we nog wat oefenen.
Vandaag gaven we onze eerste lessen. Het idee om zo snel
mogelijk de namen van de kinderen (Expedicto, Mkonda, Nasri...) ons eigen te
maken, hebben we even in de koelkast gestopt. Alleen al het uitspreken en
begrijpen van hun namen is al een hele klus. Het lesgeven viel goed mee. De leerlingen
zijn hier heel beleefd en werken goed mee. We doen ons best om de lessen zo
interactief mogelijk te maken. In onze les Frans vandaag leerden de kinderen
van klas 5 zo al hun eerste dialoogje. Met behulp van een kringspel ('Pedoink')
oefenden de leerlingen dit in. De Franse 'r' uitspreken is voor hen heel
moeilijk. Ook voor ons is het niet gemakkelijk om telkens van het Frans naar
het Engels over te schakelen. Teacher mzungu werd wel eens betrapt op een
Franse 'r' terwijl ze Engels sprak.
Deze namiddag werden we door onze gastmama getrakteerd op
een fruitdegustatie: passievrucht, mango, 'pawpaw', 'guava', 'cherimoya', avocado en minimango.
Daarna maakte ze er een 'juice' van. Veruit de beste fruitsap die we ooit
hebben gedronken! Word maar al jaloers ;-).
Salut,
Yasmine en Stefanie
Dag meisjes!
BeantwoordenVerwijderenZo cool, jullie doen daar echt wel keihard je best hoor! Moest lachen met de was-rituelen, tis toch gemakkelijker als mama de kleertjes wasmachinegewassen en gestreken op je bed legt é... Maar hoe moeilijk ook, jullie doen het toch maar! eEn met de school ook veel werk é...en dan nog die taalbariere, niet van de poes. Maar goed bezig, doe zo verder!
mamaatje xxx